کد مطلب:28642
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
قلمرو دين در زندگي تا چه حد است؟
با توجه به اركان دين پاسخ به اين پرسش تا حدي روشن مي شود. اركان دين عبارت است از: (1) اعتقادات، شامل شناخت شناسي، خداشناسي و راهنماشناسي، (2) ارزشها كه مشتمل بر تبيين بايدها و نبايدها، خوشايندها و بدآيندها، خوبي ها و زشتي ها (3) احكام عملي كه بيانگر شيوه هاي عملي در زمينه هاي ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با انسانهاي ديگر و ارتباط با طبيعت است. البته نبايد از اين نكته غافل بود كه اين سه ركن پيوندي منطقي و مستحكمي با يكديگر دارند كه تفصيل و تحليل آن از حوصله اين نوشتار خارج است. امّا در باب قلمرو احكام عملي [شريعت ] چنانكه گفته شد اسلام هم به روابط انسان با خدا در قالب عبادات خاصي چون نماز و روزه توجه كرده، و هم به نوع ارتباط انسان با خود در سلوك عملي خاص اخلاقي و تربيتي، و هم به روابط انسان با جامعه در قالب احكام عبادي چون انفاق، زكات، خمس، قصاص، ديات، و هم در نوع ارتباط انسان با طبيعت كه در واقع چگونگي بهره وري از طبيعت و حفظ و صيانت از آن است. بنابراين قلمرو دين در زندگي فردي خلاصه نمي شود بلكه در عرصه هاي ديگر نيز قدم مي گذارد و با يك سلسله احكام و ارائه راهكارهاي خُرد و كلان، چگونگي زندگي اجتماعي بشر را تبيين و تفسير مي نمايد خصوصاً كه اين عهد، ساحت تعيين نوع حكومت و ساختار آن را نيز شامل مي شود كه مي تواند به طور مستقل پي گيري شود. در تفاوت دين اسلام با ساير اديان بايد گفت علي رغم آنكه هر ديني كه از طريق پيامبران براي بشريت به ارمغان آورده شده، هر سه ساحت پيش گفته را دارا است يعني اعتقادات ارزش ها و احكام و سلوك عملي ولي به دليل ساختار برخي اديان و از آن همه يهوديت و مسيحيت چنان است كه در حوزه شريعت سعه و ضيق دارند. مثلاً هر چند در مسيحيّت مسأله انفاق [در حوزه ارتباط انسان با جامعه ]وجود دارد و سالانه مبالغ هنگفتي از اين ناحيه در دست واتيكان قرار مي گيرد ولي سيستمي چون خمس و زكات در آنجا وجود ندارد. يا مثلاً در باب امر به معروف و نهي از منكر در يهوديت مسائلي مطرح شده است ولي گستره آن به آنچه كه اسلام در اين باب مطرح نموده است نمي رسد. يا در باب حكومت، ديدگاه مسيحيت فعلي با ديدگاه اسلام متفاوت است. در صورت علاقه مي توان در مكاتبات بعدي با تحليل ذره اي و موردي اين مسائل را براي شما بيشتر روشن كنيم.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.